Dag 9: Stromness - Beauly - Inverness - Nairn - Craigellachie - Inverness

28 september 2015 - Inverness, Verenigd Koninkrijk

Vanmorgen vroeg op, want we moesten al om 07:15 ontbijten aangezien we om 08:00 weer aan land zouden zijn. Ik had een nogal slechte nachtrust gehad, dus de opstart ging wat moeizaam. Eenmaal aan land zijn we eerst naar Beauly gereden.

Beauly Priory:

Dit is de ruine van een priorij uit +/- 1230 gesticht door de familie Bisset. De monniken van de Orde van Valiscaulanen waren hier gevestigd. Deze orde bevond zich op drie plaatsen, waar deze er dus één van. Helaas stond het compleet in de steigers om verder verval te voorkomen en hebben we er dus weinig van kunnen zien.

Inverness Botanic Gardens:

Daarna zijn we naar de Inverness Botanic Gardens gereden. Na dat we in Edinburgh bij de Botanic Gardens waren geweest hadden we hoge verwachtingen, maar die werden niet helemaal waargemaakt. Het was erg klein, maar op zich wel leuk. Wij hadden alleen het idee dat in de tropische kas ook een hoop huis, tuin en keuken planten stonden die wij in Nederland ook gewoon hebben.

DSC_0399DSC_0401

Speyside Cooperage:

Na de mislukte poging om hier een aantal dagen geleden een tour te krijgen vond Dennis het toch wel echt heel jammer dat hij dit gemist had. Aangezien we nu relatief "dichtbij" zaten (1,5 uur heen en 1,5 uur terug :p) en we vanmiddag tijd overhadden zijn we er toch nog maar een keer heen gereden. Onderweg zijn we nog wel even gestopt voor een lunch bij The Classroom in Nairn. Super lekker soepje gegeten en een heerlijk toetje waar zoveel calorieën en suikers in zaten dat ik er maar niet over na moet denken, haha! Dit keer was er wel plek in de tour. We hebben een filmpje gekeken over hoe de Whisky vaten gemaakt worden en over de oorsprong van het bedrijf. Toen ze spraken over het branden van de binnenkant van de vaten rook ik de lucht van brandend hout.. Ik dacht eerst dat ik gek werd, maar toen er later ook een warmte lamp aanging had ik door dat dat een bijhorend effect was, haha! Daarna zijn we de fabriek in gegaan waar we (weliswaar wel achter glas) de mannen aan het werk konden zien. Ze krijgen betaald per vat wat ze maken om de productiviteit zo hoog mogelijk te houden. Een goede vatenmaker maarkt er ongeveer 3 per uur en heeft daarmee een loon van ongeveer 60.000 pond per jaar!!! (omgerekend ongeveer 81.000 euro) Dat is best een fijn salaris..

DSC_0402DSC_0403DSC_0404

Daarna zijn we naar de B&B in Inverness gereden en daarna een hapje wezen eten bij Indiaas restaurant Rajah. We hebben erg lekker gegeten, maar zitten bomvol.

Morgen reizen we verder richting Portree, waar we 2 nachten zullen blijven. We zien dan onder ander Loch Ness onderweg. Ik heb er weer zin in!