Dag 12: Portree - Armadale - Mallaig - Oban & Dag 13: Oban - Glencoe - Calander - Dumgoyne - Glasgow

2 oktober 2015 - Glasgow, Verenigd Koninkrijk

DAG 12:

Gisteren begon de dag vroeg, want we hadden aardig wat kilometers af te leggen en we moesten uiterlijk om 11:10 inchecken bij de Ferry.

Armadale & Mallaig:

Vanaf Armadale hebben we de ferry gepakt om van the Isle of Skye terug te gaan naar het vaste land. We zouden hiervoor eigenlijk een tourischtische route met een prachtig uitzicht gaan rijden, maar het was zo mistig en bewolkt dat je amper een paar meter voor je uit kon kijken. Daarom hebben we maar besloten gewoon de snelste route naar de boot te nemen. Eenmaal op de boot kwamen we na een halfuurtje varen aan bij Mallaig, waar we even een lunch gehaald hebben bij de supermarkt. Vanaf Mallaig hebben we een mooie route langs de kust gereden richting Oban.

Oban:

Daarna zijn we in een keer doorgereden naar Oban waar onze B&B voor die nacht was. We hebben er voor gekozen hier een nacht te verblijven omdat het anders echt een te lange ruk was om in één keer door te rijden naar Glasgow. De B&B was ok, maar niet echt top. De kamer was opzich prima, maar de badkamer was echt waardeloos. Daarbij was het ontbijt niet echt bijzonder.

DAG 13:

Vanmorgen zijn we ook al redelijk vroeg op pad gegaan omdat we om uiterlijk 15:00 uur bij de distillery moesten zijn voor een tour.

Glen Coe:

Onze eerste stop vandaag was bij Glen Coe. Dit is vroeger een vulkanisch gebied geweest met heel veel bergen. De locatie is ontstaan door de uitbarsting van een supervulkaan en verder gevormd door verschuivingen van gletsjers in de laatste ijstijd. Vandaag de dag is het een mooi natuur gebied, waar je door heen kunt wandelen. Helaas was het flink bewolkt zoals je kunt zien op de foto's. Ook is vorig jaar een deel gekapt, omdat het vroeger was geplant voor de houtkap. Nu zijn die bomen weggehaald en zijn ze bezig om de originele begroeiing terug te planten. Daarom staan er nu nog allemaal mini boompjes, die zich in de komende 30 jaar tot een nieuw bos moeten gaan ontwikkelen.

DSC_0495DSC_0494DSC_0496DSC_0498

Callander:

Hier zijn we eigenelijk alleen maar even gestopt voor de lunch. We zijn er naar toe gereden via Loch Lomond en Trossachs National Park. Dit was een prachtig stuk om te rijden.

Glengoyne Distillery:

Daarna zijn we naar de Glengoyne Distillery gereden voor een tour. We kregen een rondleiding en één glas whisky. Je kon ook een tour doen waarbij je meer whisky's mocht proeven, maar aangezien ik niet van whisky houd en Dennis nog moest rijden, was dit geen optie. Opzich verschilde de tour niet heel erg met die van Aberlour omdat het proces van whisky maken bij elke distillery ongeveer hetzelfde is. Wat ik zelf wel heel leuk vond is dat ze het verkleuringsproces lieten zien per jaar in de verschillende soorten vaten, doormiddel van flessen aan de muur.

DSC_0508DSC_0507DSC_0499DSC_0500DSC_0501DSC_0502DSC_0503DSC_0504DSC_0505

Inmiddels zijn we veilig aangekomen bij onze B&B in glasgow. We zullen hier 4 nachten blijven. Net hebben we heerlijk indiaas gegeten bij Nakodar Grill. Nu nog even iets van een filmpje kijken en dan naar bed!