Dag 18: Edinburgh

7 oktober 2015 - Utrecht, Nederland

Helaas was vandaag weer een regenachtige dag. Gelukkig bleef het zoals we gehoopt hadden in de ochtend droog, zodat we naar Arthur's Seat konden klimmen.

Arthur's Seat:

Arthur's Seat is een plekje boven op een heuvel van 251 meter hoog. Het is onderdeel van een oude vulkaan. Het heeft een belangrijke rol gespeeld in de ontwikkeling van de kennis op geologisch vlak. De weg omhoog was behoorlijk steil en op het eind was er amper nog pad maar alleen stukken rots waar we overheen moesten klimmen. De paden die er waren, waren erg smal en de begroeiing aan de zijkanten hing er half overheen. Niet heel prettig als het pad ook nog eens helemaal aan de rand ligt... Boven hadden we een prachtig uitzicht over Edinburgh.

DSC_0569DSC_0570DSC_0571DSC_0572DSC_0573

Palace of Hollyrood House en Hollyrood Abbey:

Dit is de verblijfplaats van de koningen van het Verenigd Koninkrijk als ze in Schotland verblijft. Een deel is toegankelijk voor publiek wanneer zij niet aanwezig is. Dit deel is ingericht als museum. Er ligt een ruïne naast van een oude Abbey. Helaas mochten we hier geen foto's maken.

Scottish Parliament:

Het schotse parlement is nog relatief jong. Het bestaat pas sinds 1999, daarvoor hadden ze geen eigen parlement. Er was een kleine expositie en we mochten een kijkje nemen in de kamer waar het parlement samen komt. Er  was op dit moment geen zitting, dus mochten we wat foto's nemen van de zaal.

DSC_0574DSC_0575

Hierna zijn we even gaan lunchen bij een lokale pub, waar de porties zo groot waren dat je al vol zat voor je op de helft was.

Our Dynamic Earth:

Our Dynamic is een modern museum over het ontstaan van onze planeet van the Big Bang tot aan nu. Het is een interactief museum dat vooral verteld over hoe de aarde is ontstaan en gevormd. Ook het leven op de aarde wordt van de eerste bacteriën tot aan nu besproken. Ook was er nog een filmpje aan het eind over astronomie en de zoektocht naar het begin van het universum. Deze film werd geprojecteerd op een koepel waardoor je het gevoel krijgt dat je er echt in zit. Ik persoonlijk vond dit echt een heel leuk museum :).

Daarna zijn we via de supermarkt terug gewandeld naar de B&B. Morgen begint de reis terug naar huis. Het was een mooie reis, maar we hebben denk ik 3 weken vakantie nodig om bij te komen van onze vakantie, haha!