Dag 17: Glasgow - Stirling - Falkirk - Linlithgow - Edinbugh

6 oktober 2015 - Edinburgh, Verenigd Koninkrijk

Vandaag was helaas weer een regenachtige en mistige dag, dus konden we weinig foto's maken. Wel hebben we weer wat mooie dingen gezien.

Stirling Castle:

De eerste stop was bij Stirling Castle. De oudste delen van dit kasteel stammen minimaal uit de 12e eeuw, maar de huidige gebouwen zijn allemaal uit de 15e en 16e eeuw. In dit kasteel zijn veel koningen en koningen gekroond, waaronder Mary Queen of Scots.

DSC_0523DSC_0528DSC_0533DSC_0535

Falkirk Wheel:

Dit is een bootlift, waarmee een groot hoogte verschil kan worden overbrugt. Het is een verbinding tussen het Forth and Clyde Canal en het Union Canal. Deze bootlift werd geopend in 2002 en zorgde er voor dat deze kanalen voor het eerst sinds 1930 met elkaar verbonden waren. Falkirk Wheel wordt voornamelijk voor de pleziervaart gebruikt.

Bij Falkirk Wheel hebben we geen foto's gemaakt, maar wel een filmpje. Dit is de link: http://sheila.reislogger.nl/video/video-falkirk-wheel.16687.

Wel kwamen nog mini Kelpies tegen, de overigens nog vrij groot waren, haha! Maar de originele liggen een stukje verder op en zijn de grootste paardenbeelden ter wereld.

DSC_0539DSC_0541

Linlithgow Palace

Op de plek van Linlithgow Palace stond in de 12e eeuw al een koninklijk landgoed. In de 14e eeuw werd het vervangen door een fort. Maar na een grote brand in het dorpje in de 15e eeuw, begon James I met de bouw van een groot paleis. Tot de 17e eeuw is er gebouwd en verbouwd. Het paleis werd in de 18e eeuw door brand verwoest. Vandaag de dag is er alleen nog een ruïne over. Mary Queen of Scots is in dit paleis geboren.

DSC_0546DSC_0547DSC_0550DSC_0554DSC_0555DSC_0556DSC_0558DSC_0559DSC_0560DSC_0564DSC_0566DSC_0567DSC_0568

Inmiddels zijn we weer aangekomen in de B&B waar deze reis begon. Morgen de laatste echte dag en dan begint donderdag de weg terug naar huis!